Od poloviny roku 2009 je systém Tensartech GreenSlope jako nástupce předchozích způsobů výstavby strmých vyztužených svahů navrhován technickým oddělením společnosti GEOMAT, od začátku roku 2010 je montován přímo na stavbách. V tomto článku se dočtete o vybraných realizacích a zkušenostech získaných přímo na staveništi.
Pro efektivnější využití svažitých nebo stísněných pozemků navrhují projektanti často opěrné zdi. Nevýhodou těchto zdí je pohledová betonová plocha, která mnohdy dosahuje nemalých rozměrů.
Možným řešením úpravy geometrie svahu a nahrazení nevzhledného betonu je využití systému Tensartech GreenSlope. Systém umožní vystavět svah, který dosáhne sklonu až 80° od vodorovné plochy. Dojde tak úspoře záboru pozemku a zároveň k vytvoření pohledové plochy prorostlé vegetací. Uvedený systém se skládá z ocelových košů, které drží zeminu zásypu v líci a na tyto koše jsou pomocí spojovacích prvků napojeny výztužné geomříže. Tyto zajišťují při správném návrhu délek a typů spolehlivé statické fungování konstrukce.
Sesuvy u Dalovic (červenec 2010)
Železniční trať mezi stanicemi Mladá Boleslav hlavní nádraží a Mladá Boleslav–Debř byla postižena lokálními sesuvy, které ohrožovaly geometrickou stabilitu koleje. Při opravě byla snesena celá kolej a provedena oprava výstavbou vyztuženého svahu v nestabilních oblastech. Správce tratě (SŽDC s.o.) ocenil rychlost opravy násypu pod železniční kolejí, která neznamenala komplikace spojené s delší výlukou na trati.
Cyklostezka Prášily – Srní (září 2010)
Pro větší bezpečnost cyklistů na frekventované komunikaci bylo navrženo výškové oddělení vlastní silnice a plánované cyklostezky. Na stávající kamennou zídku byl vystavěn vyztužený svah o délce 420 m a výšce až 3,5 m. V koruně svahu bylo osazeno zábradlí pro zvýšení bezpečnosti cyklistů.
Investor (Správa Národního parku a CHKO Šumava) si vybral systém GreenSlope pro jeho zelený líc, kdy vegetace v líci svahu díky místním vlhkostním podmínkám vzrůstala již během výstavby. Výhodou byla i rychlá výstavba systému a proto dodavatel stihl položit finální asfaltové vrstvy ještě před zimním obdobím.
Oprava poruchy krajnice Sušice – Dlouhoveská II/169 (říjen 2010)
Oprava byla provedena zestrmením koruny svahu ve sklonu, který umožnil osazení svodidel do krajnice. Svah byl vyztužen geomřížemi tak, aby nedocházelo k jeho dalším deformacím. Oprava byla provedena v souvislosti s odstraňováním povodňových škod a přínosem pro správce silnice byla mimo ceny i rychlost opravy – po jednom týdnu byla komunikace otevřena pro běžný provoz.
Vladislav – sanace sesuvu svahu na silnici I/23 (listopad 2010)
Provoz na komunikaci Vladislav – Studenec byl omezen z důvodu poruchy svahu, která se projevila v délce 120 m. Celková výška svahu je až 4,5 m a při prostém dosypání by došlo k záboru vedlejšího pozemku s nutností jeho výkupu.
Systém GreenSlope umožnil zestrmení svahu v jeho koruně a tím se investor vyhnul nutnosti výkupu přilehlého pozemku a s tím spojených jednáních s vlastníkem. Sanace svahu byla provedena v celé délce poruchy. Průměrná výška opravené koruny svahu ve sklonu 60° je 1,7 m.
Strmý svah portálu železničního tunelu v Mostech u Jablunkova (září 2010)
Kolem portálu tunelu bylo provedeno vyztužení svahu pomocí systému GreenSlope. Postupné navážení materiálu a výstavba po vrstvách byla v souladu s požadavkem na rovnoměrné zatěžování portálu.
Zkušenosti dodavatelů se systémem Tensartech GreenSlope
Rychlost výstavby
Po zaškolení pracovníků, které standardně trvá 2 hodiny, je výstavby založena na opakujících se činnostech, které lze přirovnat ke stavebnici Lego. Rozhodující pro výstavbu je poté rychlost navážení a uložení materiálu, kdy při správné koordinaci na staveništi je možné vystavět svahy zajímavých rozměrů za krátkou dobu a ušetřit tím čas mechanizace a také lidskou práci.
Ukázkou rychlosti výstavby je např. realizace ochranného protipovodňového valu na železničním koridoru u obce Zaječí, kde prováděcí firma zvládala vystavět až 70 m2 pohledové plochy svahu za jeden den.
Zjednodušení instalačního postupu
Jako projektanti a dodavatelé komponent systému se účastníme zaškolování pracovníků na stavbách. Na základě připomínek stavbyvedoucích jsme vytvořili nástroje pro jednodušší zpracování lícových prvků – např. jednoduché ohýbání vzpěr, které nastavují slon ocelových košů. Pro tuto situaci dodáváme se systémem ocelovou trubku o délce 25 cm s vnitřním průměrem 7 mm, která umožňuje jednoduché nasazení na volný konec vzpěry a její zahnutí.
Při výstavbě je důležité napínat geomříže a s tím je nutné fixovat první řadu košů k pláni tak, aby při napínání nedošlo k jejich vychýlení z geodeticky vytyčené polohy. Pro fixaci doporučujeme roxory délky 0,3 m. Nežádoucímu vychýlení následujících řad košů zabraňují ocelové spojky, kterými jsou jednotlivé koše navzájem propojeny.
Jako drobnou „vadu na kráse“ někteří stavbyvedoucí uvádí zpočátku komplikovanější provlékání ocelové spojky do koše a zároveň do geomříže. Tento problém mizí s rostoucí praxí instalací systému pracovními četami.
Proč volit systém Tensartech GreenSlope?
Sklon svahu je u systému variabilní a standardně se navrhuje až do sklonu 80° od vodorovné. Výstavba je jednoduchá a rychlá.
Samotný systém je vývojovým nástupcem předchozích způsobů výstavby strmých vyztužených svahů. Dříve používané způsoby obalování vrstvy geosyntetikem v kombinaci s posuvným bedněním nebo obalováním vrstvy geosyntetikem v kombinaci s KARI sítí již neobstojí především z důvodu složitosti výstavby. GreenSlope je systémem, kterým můžete vyřešit geometrii pozemku za zajímavou cenu a v krátkém čase.